Informatikos pradedama mokyti jau ir pradinėse klasėse

Šiuolaikiniai vaikai skaitmeninėmis technologijomis pradeda naudotis anksčiau negu pieštukais. Netrukus net ir kasdienybėje žmogų sups vis daugiau išmaniųjų daiktų, kuriuos teks valdyti, tobulinti, su kuriais teks bendrauti ir kurti dar išmanesnį pasaulį. Atsižvelgdami į tokias ateities vizijas, mokslininkai informatinį mąstymą rekomenduoja pradėti ugdyti kuo anksčiau.

Nuo šių metų rugsėjo dešimtyje Lietuvos mokyklų prasideda projekto „Informatika pradiniame ugdyme“ idėjų išbandymas. Dešimt atrinktų mokyklų kartu su Vilniaus universiteto mokslininkais ir Ugdymo plėtotės centro specialistais kurs pradinio ugdymo informatikos turinį ir šiais mokslo metais jį išbandys.

Lietuvos mokyklos aktyviai dalyvavo paskelbtoje atrankoje – buvo net 69 mokyklos, norinčios pirmosios prisidėti kuriant ir išbandant naują ugdymo programą. Džiugu, kad susidomėjimas inovacijomis pradiniame ugdyme viršijo lūkesčius ir buvo atrinktos geriausiai pasirengusios mokyklos.

Japonija yra viena iš švietimo pasaulio lyderių – daugiau kaip pusė šios šalies gyventojų gali pasigirti baigtomis bakalauro studijomis, o magistrantų ir doktorantų skaičius yra vienas didžiausių pasaulyje. 2020 m. Japonijoje planuojama pradėti mokyti informatikos nuo pirmos klasės. Šiuo metu vyksta pasirengimo darbai – daug dėmesio skiriama mokytojų kvalifikacijai tobulinti.

Apie kylančius iššūkius pasakojo gegužės mėnesį Lietuvos mokyklose lankęsis ir mūsų pažanga domėjęsis Japonijos pradinėje mokykloje dirbantis Arata Shirabyoshi: „Valstybinėse mokyklose jau dabar jaučiama įtampa. Jauni mokytojai stengiasi kelti kvalifikaciją ir atsakingai ruošiasi pokyčiams. O štai vyresni mokytojai yra labai konservatyvūs ir nelengvai priima permainas.“ Pradinėse mokyklose Japonijoje daug dėmesio skiriama mokymuisi žaidžiant ir disciplinai, kiekviena klasė turi po vieną mokytoją, kuris dėsto visus dalykus 35–40 mokinių vienų metu.

Šių metų gegužės mėnesį Paryžiuje vykusioje konferencijoje Estijos švietimo ir mokslo ministerijos atstovė Kristel Rillo pasakojo, kad Estijoje skaitmeninio raštingumo pradedama mokyti jau nuo darželio. Šioje šalyje siekiama kuo labiau integruoti skaitmeninę kultūrą į mokymosi procesą – nesitenkinti vien tik mokinių išmokymu naudotis kompiuteriu, o ugdyti praktinius, profesinius gebėjimus, nuolat stebint darbo rinkos poreikius bei jų vystymąsi. „Mano manymu, Europos ir ypač Baltijos šalys yra lanksčios ir mokosi daug greičiau už japonus“ – su šypsena sako A. Shirabyoshi.

Pavasarį mokyklos jau pasidalijo gerąja patirtimi ugdant mokinių informatinį mąstymą. Projekto dalyviams buvo sukurta uždara bendravimo ir bendradarbiavimo aplinka, taip pat projekto interneto svetainė.

Birželio mėnesį vyko 5 dienų mokyklų komandų kūrybinės dirbtuvės. Mokytojai ne tik susipažino su įvairiais įrankiais ir priemonėmis, bet taip pat kūrė jų taikymo pamokų scenarijų eskizus, nagrinėjo ir aptarė informatikos ugdymo metmenis.

Norint pradinukus mokyti informatikos, labai svarbu, kad mokytojai būtų tam pasirengę, įgytų reikiamų kompetencijų. Vykdant projektą Lietuvoje, nuolat bendraujama su atrinktų mokyklų komandomis, rengiami mokymai, informaciniai susitikimai.

Prieš mokslo metų pradžią Ugdymo plėtotės centre sudėlioti paskutinių akcentų rinkosi centro specialistai, mokslininkai, verslininkai ir 10 mokyklų komandų atstovai. Per susitikimą aptarti organizaciniai projekto išbandymo klausimai, pristatyti mokslininkų pamokoms parengti scenarijai, pateikta metodinių patarimų. Mokyklų atstovai grįžo namo su rėmėjų dovanomis – edukacinėmis priemonėmis informatiniam mąstymui ugdyti. Po kelių dienų mokyklas pasieks ir kitos rėmėjų priemonės bei Švietimo informacinių technologijų centro nupirkti „Lego WeDo“ rinkiniai ir planšetiniai kompiuteriai.

Per šiuos mokslo metus planuojama parengti pradinio ugdymo informatikos bendrosios programos projektą, metodinę medžiagą pradinių klasių mokytojams, pateikti siūlymus dėl tolesnio pradinio ugdymo informatikos turinio išbandymo.

Projekto veiklas remia aukštosios mokyklos, verslas. Projektas kviečia ir kitas organizacijas prisidėti prie kiekvienos mokyklos sėkmingo informatikos ugdymo pradinėse klasėse įgyvendinimo.

Planuojama, kad šiais mokslo metais vykdomos veiklos nuo 2018 m. rugsėjo bus tęsiamos jau 100 Lietuvos mokyklų.