Paskutiniąją kovo savaitę Europoje vyko jau dešimtoji kasmetinė akcija „Skaitmeninė savaitė“ (All Digital Week). „Skaitmeninės savaitės“ tema Lietuvoje 2019 m. – skaitmeninės technologijos ugdymui. Šiais metais Ugdymo plėtotės centras pirmą kartą prisijungė prie šios Europos iniciatyvos veiklų organizavimo.
Skaitmenines technologijas (skaitmenines priemones, skaitmeninius išteklius ir duomenis), kurios tobulėja kasdien, kuria ir valdo žmogus. Mokytojui, pedagogui neužtenka išmanyti skaitmenines technologijas pačiam, jas naudoti ir kurti, bet savo išmanymu – žiniomis, gebėjimais ir požiūriu – jam svarbu dalintis su mokiniais, ugdyti jų, kaip piliečių, skaitmeninę kompetenciją. Kovo 25 d. buvo organizuota tiesioginė vaizdo transliacija „Pedagogo skaitmeninės kompetencijos įsivertinimo tobulinimo galimybės“. Transliacijos metu buvo nagrinėti dokumentai „Europos pedagogų skaitmeninės kompetencijos sistema“ ir „Europos pedagogų skaitmeninės kompetencijos įsivertinimo įrankis“.
Ugdymo plėtotės centras prieš porą metų pradėjo keisti ugdymo turinį pradinėse klasėse. Sutelkus mokyklų, mokslininkų, LR švietimo, mokslo ir sporto ministerijai pavaldžių institucijų, verslo partnerių patirtį, plėtojama informatikos pradiniame ugdyme idėja. Todėl kovo 26 d. organizuotoje konferencijoje „Skaitmeninės kompetencijos ugdymas: kada ir kaip?“ didžiausias dėmesys buvo sutelktas į pradinio ugdymo mokytojų skaitmeninę kompetenciją.
Džiugu, kad konferencijoje dalyvavo ne tik mokytojai, bet ir mokyklų direktoriai, jų pavaduotojai. Juk nuo mokyklos vadovų prioritetų, mokytojų palaikymo ir paskatinimo labai priklauso sėkmingas skaitmeninių technologijų naudojimas ugdyme. Iš viso konferencijoje dalyvavo beveik 120 pedagogų. Konferencijos dalyviai ne tik išklausė aktualius pranešimus, bet ir dalyvavo keturiose grupėse organizuotose praktinėse veiklose: mokėsi programavimo ir algoritmavimo pagrindų, kūrė skaitmeninį turinį, tyrinėjo virtualias aplinkas, o mokyklų vadovai dalijosi patirtimi, kaip efektyviau organizuoti informatikos ugdymą pradinėse klasėse.
Kovo 28 d. vyko tiesioginė vaizdo transliacija „Informatika keliauja į Lietuvos pradines klases“. Transliacijos metu buvo pristatyti 2017–2018 m. vykusio projekto „Informatika pradiniame ugdyme“ rezultatai, numatomi informatikos turinio kūrimo ir diegimo pradiniame ugdyme žingsniai, apžvelgti tyrimo apie mokytojų pasirengimą įgyvendinti informatikos programą pradiniame ugdyme rezultatai. Vilniaus Barboros Radvilaitės progimnazijos komandos atstovės pasidalino savo mokyklos patirtimi integruojant informatiką į pradinį ugdymą.
Tiesioginių vaizdo transliacijų įrašus rasite „Mokytojo TV“ interneto svetainėje.
Konferencijos medžiaga
Plenariniai pranešimai:
„Programavimo savaitės“ (Code Week 2018) rezultatai Lietuvoje. Dr. Renata Danielienė
Europinė akcija „Skaitmeninė savaitė 2019“ (ALL DIGITAL Week 2019) Lietuvoje. Loreta Križinauskienė
SELFIE Lietuvos mokyklai. Asta Buinevičiūtė
Pedagogo skaitmeninės kompetencijos aprašas ir jos įsivertinimo įrankis. Alvida Lozdienė
LITNET paslaugos švietimo institucijoms. Kas naujo 2019 metais? Jolanta Totoraitienė
Pradinio ugdymo informatikos turinio kūrimas ir išbandymas. Albina Zdanevičienė
Darbo grupių medžiaga:
I grupė. Algoritmavimas ir programavimas pradinukams. Giedrė Čiapienė, Alvida Lozdienė
II grupė. Skaitmeninio turinio kūrimas. Albina Zdanevičienė
Skaitmeninio turinio kūrimas. Natalija Bankauskaitė, Sonata Bružienė
III grupė. Veiklos pradinukams virtualiose aplinkose-1. Rūta Filončikienė
Veiklos pradinukams virtualiose aplinkose-2. Rūta Filončikienė
Veiklos pradinukams virtualiose aplinkose-3. Rūta Filončikienė
Veiklos pradinukams virtualiose aplinkose. Albina Zdanevičienė
IV grupės moderatorė Lina Stancelienė apie mokyklų vadovų diskusiją:
Į grupę susirinko vadovai tų mokyklų, kurios dar neįsitraukė į pradinio ugdymo informatikos turinio kūrimo ir išbandymo veiklas arba tai daro pirmus metus. Su kolegomis pasidalinau mūsų mokyklos, Klaipėdos Martyno Mažvydo progimnazijos, kurioje jau antrus metus informatiką integruojame į pradinį ugdymą, patirtimi. Atskirą pamoką informatikai mokyti pradinėse klasėse skyrėme tik pirmaisiais mokslo metais. Prireikus pradinių klasių mokytojui visada padėjo ir dabar padeda informacinių technologijų mokytojas. Projekte dalyvaujanti pradinių klasių mokytojų komanda šiais mokslo metais konsultuoja jau ir savo mokyklos koleges. Pavyzdžiui, Paulina praeitais mokslo metais mokė ketvirtokus, o šiais mokslo metais jau pirmokus, bet konsultuos ketvirtų klasių mokytojus, nes daugiau patirties turi mokant informatikos ir integruojant ją į ketvirtos klasės dalykų turinį. Pradinių klasių mokytojos susitikdavo rugsėjo mėnesį grupelėmis ir praktiškai išbandė veiklas su priemonėmis.
Vyko karšta diskusija, visi dalijosi savo patirtimi, baimėmis ir rastais sprendimais. Keletas mokyklų pradinių klasių mokytojams taip pat skiria papildomą pamoką informatikos mokymui ir informacinių technologijų mokytojo pagalbą. Dauguma mokyklų guodėsi, kad neturi kompiuterių kabineto, tik vieną planšečių rinkinį, kuriuo nepatogu dalintis. Pasidalinau mūsų mokyklos patirtimi – tai planšečių lagaminas. Patogu transportuoti iš kabineto į kabinetą.
Taip pat diskusijos metu išaiškėjo, kad mokytojų amžius nėra problema integruojant informatiką. Vadovai dalijosi pavyzdžiais, kaip šauniai vyresnio amžiaus mokytojai dirba.
Diskutuota dėl pradinių klasių mokinių amžiaus ir socialinių tinklų, elektroninio pašto, mobiliųjų įrenginių naudojimo mokyklose teisinių aspektų.
Diskusijos pabaigoje visi pritarėme minčiai, kad svarbiausias yra mokytojo noras keisti mokymo metodus, o priemonės – tai tik pagalba. Galima daug neinvestuojant mokyti mokinius informatinio mąstymo (Bebro kortelės, užduotys internetinėse svetainėse, knyga „Informatika be kompiuterio“). Svarbu, kad mokyklų vadovai skatintų ir palaikytų mokytojus. Taip pat pradinių klasių mokytojams pagelbėtų mokymai / kursai, skirti skaitmeninei kompetencijai tobulinti.
Konferencijos akimirkos